SDC är en ekonomisk förening med medlemmarnas bästa för ögonen.
Men vem bestämmer vad SDC ska göra och hur säkerställer man största möjliga effektivitet och branschnytta?
Svaret är en väl utarbetad beslutsstruktur som bygger på engagemang från företrädare för medlemsföretag och organisationer.
Allt handlar om att komma sams om hur virkesaffärer ska göras och information hanteras. Och därmed bidra till förtroende, stabilitet och kostnadseffektivitet för Sveriges viktigaste näring.
2007 genomförde parterna på virkesmarknaden en utredning om framtida styrningsmodeller för virkesmätning, virkesredovisning samt de transport- och produktionsprocesser där branschen valt att arbeta på ett samlat sätt kring datainsamling och systemutveckling. Utredningen identifierade behovet att skapa tre nationella beredningsorgan till SDC med inriktning mot logistikfrågor
(Logistikrådet), virkesmätning och redovisning (RMR - Rådet för Mätning och Redovisning) samt IT-infrastrukturen (IT- rådet).
De tre råden rapporterar direkt till SDCs styrelse. Utifrån rådens förslag kan styrelsen i sin tur fatta beslut kring viktiga vägval och vad branschen vill prioritera.
Se filmen där SDCs vd Anders Rixon och ordförande Leif Olofsson beskriver beslutsstrukturen.